به وب سایت شرکت توسعه ساختمان و بتن همدانیان خوش آمدید

بتن ، کارخانه بتن ، بتن همدانیان ، بتن آماده

واحد تولیدی 1 :شاهین شهر 03133804623

کیلومتر 12 جاده اصفهان تهران نبش جاده حاجی آباد

بتن مگر چیست؟

بتن مگر چیست؟

بتن مگر که با نام‌های دیگری مانند بتن نظافت یا بتن رگلاژ هم در میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بتن می‌شناسند به بتنی گفته می‌شود که نسبت سیمان در آن در مقایسه با آب موجود در لایه‌های مختلف کمتر است. یا به عبارت دیگر به بتنی که سیمان کمتری نسبت به بتن معمولی دارد بتن مگر می‌گویند.

 

مقدار شن و ماسه در بتن مگر باعث شده تا خصوصیات و کاربرد و ویژگی‌هایی در سازه‌های ساختمانی پیدا کند که در مقایسه با بتن معمولی متفاوت شود. همانطور که گفتیم مقدار سیمان در بتن مگر کمتر از ۱۰% است که برای بتن معمولی بین ۱۰ تا ۱۵% است.

 

ویژگی‌های مهم این نوع بتن باعث شده تا سطحی یونیفرم و یکپارچه در بتن فونداسیون شکل بگیرد. همچنین این نوع بتن مانع از تماس مستقیم بتن فونداسیون با خاک می‌شود بنابراین سطحی صاف برای زمین ایجاد می‌کند که ناهمگن است. بنابراین ویژگی بتن مگر سیمان کمتر آن است به همین دلیل برای پر کردن‌ها یا زیر فونداسیون استفاده می‌شود تا کل ساختار از تماس با خاک محافظت شود.

 

بنابراین خصوصیت آن این است که سطحی صاف ایجاد کند تا فونداسیون روی آن اجرا شود. از بتن مگر برای زیرسازی لوله‌‌های نفت و گاز، سازه‌های پیش ساخته، دیوارکشی و … استفاده می‌شود.

 

خواص بتن مگر کمک می‌کند تا رطوبت و مواد شیمیایی خاک به بتن فونداسیون آسیب وارد نکند؛ به عنوان مثال در سازه‌هایی که روی زمین‌هایی با رطوبت بالا احداث می‌شود، بتن مگر نقش بسیار مهمی را در استحکام بنا فراهم می‌کند. بتن مگر و کاربرد آن همیشه مورد بحث بوده چرا که به عقیده برخی از مهندسین معماری و ساخت و ساز چطور می‌توان با بتن‌های کم سیمان کار کرد. باید بگوییم که اگر قصد عایق‌سازی خاک و جلوگیری از حملات شیمیایی و رطوبت از خاک به بتن و فونداسیون را دارید، بهتر از بتن مگر نمی‌توان پیدا کرد.

 

همچنین کاربرد دیگر آن ایجاد سطحی صاف است تا بتوان فونداسیون را بر روی آن اجرا کرد چون همان‌طور که می‌دانیم خاک بستری ناهمگن و غیر صاف است که با کمک این نوع بتن می‌توان سطحی همگن و صاف ایجاد نمود. از طرفی به دلیل اینکه سیمان کمی دارد برای پر کننده‌های مکان‌هایی که حفاری شده است هم استفاده می‌شود.

 

بد نیست بدانید که منظور از رگلاژ بتن مگر همین رگلاژ کف فونداسیون است که چون برای ادامه پی‌سازی و ترازبندی سطحی صاف ایجاد می‌کند به آن بتن رگلاژ هم گفته می‌شود. بنابراین در مواقعی که لازم باشد خاک برداری بیش از حد انجام شود، برای ترازبندی کف پی از بتن مگر کمک می‌گیرند.