به وب سایت شرکت توسعه ساختمان و بتن همدانیان خوش آمدید

بتن ، کارخانه بتن ، بتن همدانیان ، بتن آماده

واحد تولیدی 1 :شاهین شهر 03133804623

کیلومتر 12 جاده اصفهان تهران نبش جاده حاجی آباد

تاریخچه تولید بتن در ایران

تاریخچه تولید بتن در ایران

ماده اولیه تولید بتن، سیمان است و برای درک بهتر چگونگی تولید بتن آماده در کشورمان نیازمند شرح چگونگی تولید سیمان هستیم.

پیشینه تولید سیمان در ایران به ۹۵ سال قبل باز می‌گردد. اولین کارخانه سیمان در ایران در سال ۱۳۰۷ و با مونتاژ خط تولیدی که از کشورهای دانمارک و سوئد توسط یکی از بازرگانان ایرانی خریداری شده بود، در شهر ری راه‌اندازی گردید.

اما سابقه تولید بتن آماده در ایران ۵۲ سال است. به عبارتی در اوایل دهه ۵۰ شمسی و با افزایش درآمدهای نفتی و تعریف پروژه‌های کلان عمرانی و گام برداشتن مهندسان ایران برای ساخت شهرک‌های جدید که با گسترش آپارتمان‌سازی بیشتر شد، استفاده از ابزاری که امکان ساخت بناهای مستحکم را فراهم کند، زمینه‌ای شد تا پای بتن آماده به تمام پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز باز شود.

تاریخ تاسیس اولین کارخانه تولید بتن آماده در کشور به سال ۱۳۵۰ بر می‌گردد و تا سال ۱۳۵۷ تولید بتن آماده در ایران به عنوان یک کالای مصرفی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی، توسط ۷ کارخانه انجام می‌شد که ۶ کارخانه در کلانشهر تهران و یک کارخانه نیز در شهر مشهد مستقر بودند. فعالیت این کارخانه‌ها در دو شهر تهران و مشهد حکایت از آن دارد که چه میزان شهرنشینی و رفتن به سوی انبوه‌سازی بیشتر بوده، تولید بتن آماده نیز در همان شهرها رقم خورده و با استقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران و مصرف کنندگان روبرو بوده است.

بعد از سال۱۳۵۷ تا اوایل دهه ۸۰، تولید بتن آماده مسیر خود را در شهرهای کوچک و خصوصا روستاها عمدتا با روش‌های سنتی ادامه می‌داد، چرا که فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای تولید بتن آماده در شهرهایی که ساخت بناهای بزرگ و آپارتمان وجود نداشته باشد، امکان فعالیت نخواهد داشت. تا این که استاندارد ملی ۶۰۴۴ مربوط به بتن آماده تدوین و اجباری بودن آن ابلاغ گردید.

از یک دهه قبل تا به امروز لزوم استفاده از سیستم‌های علمی و فنی بیشتر برای تولید بتن از سوی تولید کنندگان دنبال شده است، به عبارتی از مرحله تولید صرف عبور کرده و در مسیر بهبود کیفیت بتن آماده گام برداشته شده است که در این زمینه اقدامات موثری از سوی تولید کنندگان، مهندسان، مصرف کنندگان عمده و سایر فعالان این عرصه به عمل آمده است.

شرکت توسعه ساختمان و بتن همدانیان در همین راستا تلاش می‌کند همزمان با افزایش تولید بتن آماده و سایر قطعات بتنی، حفظ و افزایش کیفیت مطلوب را برای تولیدات خود در نظر داشته باشد.